Sandra and Fire

Jag har lekt med elden!
Var ju ute i Ågesta och hade brandskyddsutbildningen, riktigt lärorikt och väldigt, väldigt roligt!

Först hade vi teori fram till 11.30, sen efter lunch så var det massa övningar.

*Vi fick använda olika brandsläckare på olika ämnen, läskigast var gasolen på vattnet för lågorna kastades omkring med vindarna och mina små nypor var knappt tillräckligt starka för att trycka på kolsyre(?)-släckaren. men det gick :D
+ att vi fick kolla när en sprayflaska smällde, jäklar vilken smäll!

Sen fick vi släcka en stående och en liggande docka.

Nästa grej var att få känna på hur tjock röken kan bli, vi fick sätta oss ner på golvet i en container där dom tände nått i ena hörnet, sen när elden nästan var nere där vi satt så fick vi stoppa upp handen och känna på röken, det var bara vattenångor så inte ens fullt så tjocka som riktig brandrök är, men endå kunde man riktigt ta i dom!
Sen fick vi krypa ut!

Momentet efter var att 2 & 2 genomföra en räddning av en docka i en brinnande container, jag och en annan tjej var lite fnissiga och fjantiga(ma blir lätt det med eld tror jag, alla blev så flamsiga) Men så efter att vi kännt på dörren och gjort rökhål så tog jag ett jättedjupt andetag, kastade mig in och fick en skrattattack när jag slängde mig efter dockan, så jag fick en rejäl sup av rök.. mindre gott kan jag tala om..
men ut kom vi med dockan i högsta hugg! Vikter hade dom satt på den också, jag och tjejen var båda pygmer, men  ledaren tyckte vi hade bäst tempo endå ;)

Efter det fick vi i 2 team gå genom flera rökfyllda gångar och försöka hitta ut genom att kolla efter skyltar, såg inte ett smack framför mig, kändes som att vara totalt blind.. trappor och läskigheter också... Men det gick det med.

Sen var det roliga slut och dags att åka hem..
Åkte hemifrån 6 och hemma igenom kl 17.. hua.. nu borde jag vara trött, men tror jag går på sån där ökänd "övertrötthet" :P

Började med att försöka skriva ihop massa som jag lärde mig och skrev ner på plats, men orkar inte mer nu..
Är ju brandskyddsansvarig på jobbet och måste skriva ihop en pärm med beskrivelser, inventarier(brandsläckare etc) ,utrymningsplaner och massa info och allt som rör brand och säkerhet.. hua.. men det får jag ta tag i en annan gång! lite konstigt att det inte redan finns en sån, men men..

Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback