Turkietresan!

Nu är vi hemma!
Här kommer en snabb resume om veckan, så vi kan komma ihåg vad vi gjort =)
Har varit 40grader på dagarna och 30 grader på nätterna, galet med andra ord..

Tisdag 28/6
Landar i Antalya och får vänta evigheter på vårt bagage, sen får vi åka buss i 2 timmar-med AC som tur var!
Kl 3 ungefär checkade vi in på hotellet!
Då tog vi en snabb promenad och handlade lite gott(Ja, flera affärer har öppet typ jämt)

lagom trött....



Onsdag 29/6
Kommer inte ihåg eakt vad vi gjorde, men jag vet att vi bekantade oss med området, köpte massa frukt och bunkrade upp med vatten, man får inte dricka kranvattnet i Turkiet, då kan man bli sjuk.
Vi hyrde solstolar och la oss på stranden. Tog även ett första dopp i medelhavet =) haha, massa vågor och innan jag fick in snitsen på att "hoppa över vågen" så fick jag halva medelhavet både i ögon och mun... mindre skönt då det är väldigt, väldigt salt ;) Tumlade även runt i massa vågor och spolades upp på stranden. Rickard fick sig några rejäla skratt! Inte lätt att vara liten! SLutade med att ricke fick "bära" mig över vågorna! Tur att det var mindre vågor dom andra dagarna!

 
Vy från vår balkong ner mot stranden, ett stenkast bort. Samt en fin bild på palmer och stranden =)

 
Mina ögon sved och så hade jag skrapsår lite här och var ;)



På kvällen var vi ute och shoppade, jobbigt värre kan man tycka eftersom dom är väldigt "på" i butikerna..
Shoppade trots det snorklar och tröjor.




Torsdag 30/6 dykning
På onsdagskvällen bokade vi in oss på att dyka. Något jag senare bävade för hela natten, världens ångest.
Väl på plats på båten så höll jag på att banga ur.. Utrustningen vägde hur mycket som helst, jag kunde inte ställa mig upp med den! Men FAN vilken tur att jag inte bangade utan tog det där livsfarliga steget ut i havet för det var något av det BÄSTA jag gjort i hela mitt liv!! När jag väl insett att man fick luft genom tuberna så var det ingen fara. Vi fick göra 2 dyk, beroendeframkallande , man ville inte sluta!!
En guide filmade och fotade oss under vatten, kanske laddar upp filmen senare!

Ett OK-tecken!


Ett av de många badskeppen man såg, denna var störst och hette Viking. Vi skulle egentligen ut på en badtur någon av dagarna men efter 5 timmar till havs så gungade det tillräckligt i huvudet ;)


Blåare vatten får man leta efter! Här är ett av dyk-gängen!

Fredag 1/7 Slappardag!
Vi var sååå trötta i huvud och kropp efter dykningen så det fick bli en lugn dag med vila och god mat.
var ut lite och fotade området, dessa bilder får ni se på en länk senare om det funkar att ladda upp.
Vi passade på att gå till butiken och shoppa massa läsk-vilket verkligen behövdes i värmen!






Lördag 2/7 Hyra moppe
På morgon hyrde vi en scooter-moppe för att ta oss upp i bergen till ringmuren, vi började åka runt 12-tiden(summa som vi är..) Solen stod som högst och  ungefär halvvägs uppför så gav vi upp, solen hettade för mycket!
Vi fick dock en del fina foton under dagtid.
Vi åkte tillbaka till hotellet och la oss i poolen till solen gick ner!
Väl runt 18-19-tiden när solen började dala så åkte vi upp igen, det var super långt upp och väldigt brandt på slutet. Vid ett tillfälle orkade inte moppen med oss båda-jag fick gå ;)






Väl uppe så kom en kille med en apa =) var en bebis så han var ganska vild av sig. Jag var lite rädd att han skulle bita mig men han var snäll och gullig =)













Söndag 3/6
Natten till söndagen åkte vi med moppen i från själva "turist-kärnan" Priserna var mycket billigare!
Vi stannade och köpte bigarroer- ca 1/2 kilo för 8 svenska kronor! ;)
Frukt smakar mycket mer i turkiet eftersom det är närodlat.




Typ varje dag köpte vi kokta majskolvar av en gubbe. gubben berättade att han jobbade 16 timmar om dygnet och sov 6 timmar. helt sjukt...
Även vår hotellpersonal verkade jobba runt klockan...

När vi käkat nog av majsen gav vi det till fåglarna som i sin tur åkte och matade sina bebisar som dom hade i bon i palmer =)





På en kyrkogård bodde det katter och sköldpaddor-supertufft! katterna hade stora matskålar där man gärna fick mata dom. Lokalbefolkningen var rädd om sina gatukatter och gatuhundar. Dom hade flera "matstationer" där bl.a. resturanger la rester. Vi gav dom också såklart =)
Gatuhundarna togs in och kastrerdes om jag fattade det rätt, det var dom hundar som hade gröna eller röda halsband.







Även på måndagen gick vi till katterna och gav dom rester av vår kylskåpsmat.





ökenklimat inne på kyrkogården.




Vi besökte en grotta där det hängde läskiga taggar i taket, det var rätt trångt och kvavt.





på kvällen hittadevi ett ställe som hette "Charlies" Synd att vi inte hittat det innan så vi kunde varit där en hel kväll, grymt kul och vi serverades glass och en helt gigantisk vattenpipa!



Tisdag 5/6 hemfärd




Vi fotade lite till och spelade även minigolf, ricke vann såklart. ;)


Typ varje dag försökte vi sovuenirshoppa på kvällarna, för att komma hem med fina saker till er =) Men turkarna är rätt dryga och jobbiga...Så blev inte så mycket vettigt köpt.
Man kom alltid därifrån med bara massa skit.
tydligen en jäkla massa skit för vi hade GRYMT mycket övervikt väl framme vid flygplatsen... ungefär +18 kilo hade vi frn utresan...

Väl hemma igen 5 i morse och klockan 10 vaknade vi. kanske också är en orsak till att jag inte orkar skriva så seriöst här just nu.


Nu hoppade jag över typ massa saker vi gjorde men nu har jag suttit här och bråkat med uppladdning av bilder i ÖVER en timma! Så mitt huvud håller på och sprängs av huvudvärk. Så jag kommer säkert fylla i med flera inlägg av saker vi gjort och vart med om osv. Även ladda upp resten av bilderna i ett webb-album så ni får kika.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback