Oliver

Söndags kväll började jag klocka värkarna första gången vid 19, då kom dom ca var 7 min. Tänkte att sp har dom ju gjort förut också men sen avtagit.
Vid 23-tiden började dom göra ondare än tidigare och 01.56 ringde jag förlossningen för då kom dom var 3e minut och då hade jag så ont under värkarna att jag inte visste vart jag skulle ta vägen.
Hon som svarade sa att jag inte behöver stressa så jag gjorde mig i ordning först för att sen väcka Ricke som blev stressad som jag anat :)

03:00 skriva jag in, får ligga med ctg till 05:30 då bebisens hjärta tvärdyker till 55(läser journalen)
Folk kommer in och kastar runt mig i olika ställningar för att försöka få bort eventuella tryck från oliver. Efter ett par försök så tar en fruktansvärd sur barnmorska fram en typ virknål och tar hinnorna och sätter en elektron på hans huvud.
Hjärtljuden går upp när jag sitter "skräddare" även om det gjorde ont i värkarna i den ställningen.
Vattnen som kom ut visade att bebisen bajsat där inne .

06:00 dyker hjärtat igen efter en värk.
Mina värkar var nu väldigt långa och tuffa.

06:15 får jag lustgas, den underlättade rätt mycket i början.

Hjärtljuden dyker igen och en läkare kommer in och berättar att vi ska Pausa värkarna för att ge bebisen tid att återhämta sig, det gör man med bricanyl vilket jag hatar sen vi var på vändning. Man blir skakig och illamående .

Efter ca 40min kom värkarna i gång igen och sen fortskrider ett par timmar med värkar, dykande hjärtljud och 3 gånger tog dom nått prov från bebisens hjässa. Mindre skönt.


10:00 får jag epidural, fortfarande bara öppen 4cm.

10:45 bestämmer vi oss för att göra snitt då bebisen inte tycker om värkarna .

11:27 börjar dom skära och 11:35 föds vår lilla Oliver!

12:03 var jag färdigsydd

Läkarna sprang direkt i väg med honom utan att jag ens fått se honom då han hade svalt bajsvatten och hade svårt att andas. Men efter 10min så var han pigg så då fick jag se honom, sen försvann Ricke med honom och jag for upp till uppvakwt där jag bara låg och väntade att få se honom igen!
Vid 13 kom dom upp dit och vid 14 fick vi flytta hit till bb!

Jag har kräkts rätt mycket under det här dygnet + att jag fick fasta från 07 när dom misstänkte att det skulle bli snitt, så jag har varit väldigt trött fram till typ nu kl 23 :)

Oliver sover och äter mest, så himla söt och så himla liten!!
Vi är nog lyckligast i världen just nu!!

Snart kommer dom in med min medicin , har ju ganska ont och sen ska dom mäta lillens andning.


Jag är så glad att jag känt mig så lugn genom hela förlossningen trots att det blev som det blev :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback